Motor Yağı Hakkında Kilit Bilgiler

Motor yağının kalitesi, harflerden ve numaralardan oluşan karmaşık bir kombinasyon ile tanımlanır. Bunlar şöyle açıklanabilir: Arabanız için doğru yağ, yağ rehberimiz tarafından tespit edilebilir.

API SINIFLANDIRMALARI

Amerikan Petrol Enstitüsü (API) dünya çapında motor yağları için kalite gereklilikleri ve test kriterleri kıstaslarını belirledi. S benzinli ve C dizel motorlar anlamına geliyor. Sonraki harf sınıflandırma sayısını belirtiyor. API-SN şu anda benzinli motorlar için son ve en yüksek kalite.

ACEA SINIFLANDIRMALARI

ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Auto mobiles), 01.01.1996’dan beri resmi olarak CCMC yerine geçmiştir. Bu organizasyon Avrupa spesifikasyonlarına göre motor yağlarının kalitesini tanımlamaktadır. ACEA sınıflandırmaları benzinli taşıt araçları için A1, A2, A3 A5 kısaltmalarını kullanmaktadır. B1, B2, B3, B4, B5 kısaltmaları dizel motorlar için kullanılır. Euro 4 standardı ya da daha üstü için, egzoz gazı son işlemli (yani is parçacığı filtresi) benzinle veya dizel motorla çalışan taşıt araçları için Düşük SAPS veya Orta SAPS adlı yağlar bulunmaktadır. Bu yağlar ayrıca C1, C2, C3 veya C4 tanıtma kodlarını taşırlar. E2, E3, E4, E5, E6, E7, E9 kısaltmaları, ticari araçlardaki ve iş makinelerindeki dizel motorlar için geçerlidir. Ek sayı performans kriterini göstermektedir.

EURO 4/5 STANDARDI

Euro IV emisyon standardı 1 Ocak 2005 tarihinden itibaren yürürlüğe konmuştur. Euro V standardı, 1 Eylül 2009’dan beri taşıt arabaları için Avrupa çapında yürürlüktedir. Bu, dizel motorlardan gelen emisyonların yüzde 57’ye kadar düşürülmesi gerektiği anlamına gelmektedir.
Bu yeni standarda uygun olmak için yalnızca motor teknolojisine ya da egzoz gazı son işlem sistemlerine yapılacak olan modifikasyonlar yeterli değildir; madeni yağ sektörü de aynı zamanda yeni yağlayıcılar geliştirmek için görevlendirilmiştir. Bu maksatla, LIQUI MOLY yeni emisyon standartları ile uygun olması için özel olarak tasarlanmış yağlayıcılar olan “TOP TEC 4xxx” serisini üretmiştir.
Örneğin,  VW, BMW ve Opel, is parçacığı filtresi takılmış dizel araçları için söz konusu yağlayıcıların zorunlu olarak kullanılmalarını belirtmektedirler.

ŞİRKET ONAYLARI

Farklı araç üreticileri, motor yağları için ekstra gereklilikler koymuşlardır: örneğin, Mercedes-Benz dizel motorlu ticari araçlar için  – Sheets 228.1, 228.3 228.5 ve 228.51 ve benzinle ve dizel motorla çalışan taşıt araçları için 229.1, 229.3, 229.31, 229.5 ve 229.51. Günün şartlarına uymayan VW standardı 500 00 çoktan geri toplatıldı, VW Standard 501 01 benzinli motorlar için standard durumda, VW Standard 505 00 turbo dizel motorlar için, 505 01 pompa püskürtme sistemli dizel motorlar için ve Standard 502 00 arttırılmış performanslı benzin motorları için standarttır. İsimlendirilmiş bütün VW standartları, maksimum 15.000 km ya da düşük kilometre sürücüleri için en fazla yıllık yağ değişimi gerektirmektedir. VW 503 00 / 506 00 / 506 01 Standartları pompa püskürtme sistemleri olmayan benzinli, dizel motorlar için olduğu gibi, 2000 model üstü araçlarda süresi uzatılmış bakım aralığı için de geçerlidir. Süresi uzatılmış bakım aralığı olan pompa püskürtmeli motorlar için 2001 Mayıs ayından itibaren 506 01 standart halini almıştır. Şu an için Standard 506 01 yağlayıcıları, üretim yılı Temmuz 2006’ya kadar olan R5 ve V10 TDI motorları için zorunludur. Bütün diğer motorlar, Standard 504 00 / 507 00 yağı (LIQUI MOLY TOP TEC 4200) ile doldurulabilir. Bu motor yağı ile, üreticinin spesifikasyolarına göre 50.000 km’ye kadar uzayan yağ değişim süreleri mümkündür. Ancak yağ en geç 2 yıl geçtikten sonra mutlaka değiştirilmelidir (üreticinin spesifikasyonlarını inceleyiniz).

VİSKOZİTE

bir sıvının iç sürtünmesinin ölçüsüdür. Sıcaklık ile arasında çok güçlü bir ilişki vardır ve SAE komitesi (Otomotiv Mühendisleri Topluluğu) tarafından sayı / harf kombinasyonlarına göre ayrılmıştır. (örn. 5W-40) Referans sayısı (örn. 5W= kış) düşük sıcaklıklardaki davranımlar için ve referans sayısı (örn. 40) yüksek sıcaklıklardaki (100 °C) akış özellikleri için kullanılan koddur. Bir motorun çalışma ömrü esasen kullanılan birim yağa ve ayrıca motor yağının viskozitesine göre değişir. Yağın, düşük sıcaklıkta motorun son yağlama noktasına erişmek için 0W-XX yağları durumunda 2.8 saniye ya da 15W-XX yağları durumunda 48 saniye harcayıp harcamaması motorun çalışma ömrü üzerinde belirleyici bir etkiye sahiptir.

KATKI MADDELERİ

Katkı maddeleri, var olan özellikleri iyileştirmek veya yeni özellikler katmak için yağlara eklenen kimyasal etkin maddelerdir. Örneğin antioksidanlar, yağın eskime stabilitesini iyileştirebilir, aşınma koruyucu katkıları motorun yüksel seviye aşınmadan korur ve temizleme katkıları motorun içindeki zararlı atıkları çıkarır. Değişik miktarda ve tipte katkı maddelerin uygulamaya ve gerekli performans kapasitesine göre yağa eklenir. Teknik dilde, yağların ‘karıştığı’ ya da ‘katkılandığı’ söylenir. Modern bir motor yağındaki katkı maddelerinin oranı % 15 ila 30 arasında değişir.

MADENI MOTOR YAĞLARI

Motor yağları geleneksel olarak madeni yağlardan yapılır. Yağ değişimleri arasındaki sürenin uzatılması, yüksek motor performansı ve düşük sürtünme özellikleri vs. şeklindeki artan taleplerden ötürü, bu yağların performansı sınırlıdır.

Tipik viskoziteler şunlardır: 10W-40, 15W-40 ve 20W-50.

HİDROKRAK MOTOR YAPLARI

Hidrokrak yağlar, ayrıntılı metodlarla rafineride ileri işlenmiş madeni bazlı yağlardır. Bunlar da aynı zaman küçük bir oranda sentetik bileşenler içerir. Tipik viskoziteler şunlardır: SAE 5W-40, 5W-30 ve 10W-40.

KISMEN SENTETİK MOTOR YAĞLARI

Bunlar sentetik bileşenleri olan madeni yağlardır. Soğuk çalıştırma özelliklerini iyileştirir, motoru temiz tutar ve üstün aşınma koruması sağlarlar. Tipik viskoziteler şunlardır: 10W-40 ve 5W-40.

TAMAMEN SENTETİK MOTOR YAĞLARI

Değerli Sentetik sıvılar, modern yüksek performanslı motor yağlarının temelini oluştururlar. Tamamen sentetik motor yağları benzinli ve dizel motorlar için kullanılabilir, en iyi aşınma koruması ve başlatma durumunda muhteşem yağ iletimi sağlarlar, aşınma azaltıcı özellikleri vardır ve motoru mükemmel bir biçimde temiz tutarlar. Genellikle API, ACEA ve firma spesifikasyonlarına uygundurlar. Yağ değişimleri arasında uzun süreler olduğu durumlarda özellikle elverişlilerdir. Tipik viskoziteler şunlardır: 0W-30, 0W-40 ve 5W-40.

DİZEL MOTOR YAĞLARI

Günümüzde, ACEA B3 ya da B4 sınıflandırmaları taşıt aracı dizellerinde ve turbo dizellerde en yüksek gereklilikleri temsil ediyor. Hava soğutma şarjı olan ya da olmayan bütün aspirasyonlu veya turbo dizeller için bu yağlar en uygunudur. Bu gereksinimler yalnızca LIQUI MOLY DIESEL HIGH TECH 5W-40 gibi yüksek performanslı motor yağları ile giderilebilir.

DÜŞÜK SÜRTÜNMELİ YAĞLAR

Bu yağların iyi soğuk akış özellikleri vardır ve düşük pompalama iş gereksinimleri ile bilinirler, ayrıca yüksel ısısal yük kapasiteleri vardır. Bu yüzden de yakıt tasarrufu bakımında yararlı etkilere sahiptirler. Tipik viskoziteler şunlardır: 0W-30, 0W-40, 5W-40, 5W-30 ve 10W-40.

YILLIK YAĞLAR

Ilıman bir iklimde, yıllık veya çok mevsimli motor yağları yıl boyunca kullanılabilir. Kışın koyulaşmazlar ve yüksek motor sıcaklıklarında da çok ince değildirler – örneğin, 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40 ve 20W-50.

MoS2 DÜŞÜK SÜRTÜNME

MoS2 (molibden disülfür) aşınmaya maruz kalan yüzeylerde ve motorda kayan parçalar üzerinde ince bir yüksek dayanıklığa sahip rulman yağlayıcısı tabakası oluştururlar. Bu maddenin muhteşem düşük sürtünme özellikleri, daha hafif motorları beraberinde getirir ve böylece aşınmayı, arızayı engeller. Bilimsel test sonuçları göstermiştir ki MoS2 yakıt ve yağ tüketimini azalttığı gibi, motor içinde önemli ölçüde daha az aşınmayı sağlamaktadır. MoS2 Low Friction LIQUI MOLY tarafından, bir yağ katkısı (motor yağına eklenir) olarak ya da önceden hazırlanmış MoS2 düşük sürtünmeli motor yağı olarak satılmaktadır. Metallerin yüzeylerini mekanik olarak cilalamak için verilen bütün gayretlere rağmen, hala mikroskop altında pürüzlü gözükmektedirler (1). Bu pürüzlülük, bir tabaka MoS2 yağlayıcısı (2) uygulanarak pürüzsüzleştirilir ve bu “yüzey pürüzlülüğü” sürtünme kaynaklı direnci ve aşınmayı azaltır.